A coaching képzésbe, elég sokat említettük a kompetenciákat, főleg a vezetői kompetenciákról esett szó. De, coachként azt hiszem, legalább akkora hangsúlyt kap a munkánkban az érzelmi kompetenciák ismerte is, melyet az érzelmi intelligencia elemeként szoktak említeni. Lehet, sokan fejből vágják, hogy mit is értünk érzelmi kompetencia alatt, bevallom nekem kicsit össze kellett szednem az erről szóló ismereteimet.
„Az érzelmi kompetencia három legfontosabb eleme az érzelmek kifejezése, az érzelmek ismerete és megértése, valamint az érzelmek szabályozása (Denham és mtsai, 2003). A szociális interakciókban az érzelmek megfelelő kifejezése alapvető, és a társas kapcsolatok alakulásában is meghatározó, hogy negatív és pozitív érzelmeinket miként tudjuk közvetíteni a másik fél számára.
Az érzelmi kompetencia második alapkomponense az érzelmek megértése. Azok a felnőttek és gyerekek, akik meg tudják érteni saját és mások érzelmeit, akik képesek például az arckifejezésekből megfejteni a másik érzelemkifejezéseit,valószínűleg jóval sikeresebbek társas kapcsolataikban, mint azok, akik erre kevésbé képesek (Bower, 1985; Denham és mtsai, 2003).
A harmadik meghatározó tényező az érzelmek szabályozása,amely a különböző tartalmú és intenzitású érzelmek kezelésére szolgál. Az érzelmek szabályozása azon külső és belső folyamatokból áll, amelyek az érzelmi reakciók megfigyeléséért, értékeléséért és módosításáért felelősek egy cél végrehajtása végett. A kutatások megállapították azt is, hogy az érzelmek hatékony szabályozása és a fejlett szociális kompetencia között szoros kapcsolat áll fenn gyermekkorban (Eisenberg, Fabes, Carlo, Speer, Karbon Switzer, 1992; Eisenberg és Fabes, 1994). /Zsolnai A./”
„Az érzelmi kompetencia az alábbiakat feltételezi:
- Azt a képességet, hogy át tudjuk érezni a saját érzelmeinket, és ez által a tudatában vagyunk annak, ha stresszesek vagyunk.
- Azt a képességet, hogy hatékonyan ki tudjuk fejezni, az érzelmeinket, ami által érvényt szerzünk szükségleteinknek és biztosítjuk az érzelmi határaink integritását.
- Azt a képességet, hogy különbséget tudunk tenni az adott szituációban helyénvaló reakciók, illetve a múltban gyökerező inadekvát válaszok között. Annak, amit a világtól akarunk és követelünk, az aktuális szükségleteinken kell alapulnia, nem pedig azokon a kielégítetlen, nem tudatos igényeken, amelyek a gyerekkorunkból maradtak fenn. Amennyiben múlt és jelen összemosódik bennünk, úgy érezhetjük, hogy elveszítettünk vagy elveszíthetünk valamit, még akkor is, ha nem fenyeget minket ez a veszély.
- Továbbá azt a képességet, hogy tudatában vagyunk a valódi szükségleteinknek, amelyeket ténylegesen ki kell elégítenünk, ahelyett, hogy elnyomnánk ezeket csak azért, hogy mások elismerjenek, illetve elfogadjanak minket.
Az érzelmi kompetencia az, amit fejlesztenünk kell, ha meg akarjuk védeni magunkat az egészségre káros, rejtett stressztől, és ez az, amit vissza kell nyernünk, ha meg akarunk gyógyulni.
/Dr. Máté Gábor: A test lázadása; Ismerd meg a stressz betegségeket/
Jaskó Judit